Historia

Örebro Läns Stövarklubb bildades på Stora Hotellet i Örebro den 19 september 1943. Klubbens första ordförande blev dåvarande länsjägmästaren Nils Eckerbom som var en känd stövarman och känd även som författare, han skrev flera böcker med jakt- och fiskeberättelser, hans stil var mustig och färgstark.

Klubben anordnade sitt första jaktprov och även exteriörutställning i Askersund 1945. Ett kuriosum i sammanhanget var att provlagen kördes ut med ett speciellt persontåg på den järnväg som normalt användes för timmertransporter på Skyllbergs Bruks vidsträckta skogsmarker.

Klubben har som de flesta andra lokalklubbar årligen anordnat såväl jaktprov som utställningar. 1998 stod klubben som värd för stövar-SM och 1990 hölls nordisk stövarlandskamp i klubbens regi, endast Norge och Sverige deltog. År 2002 anordnade återigen klubben stövar-SM, egentligen var avsikten att arrangemanget skulle var år 2003, det år då klubben fyllde sextio år men Västsvenska Stövarklubben hade redan bokat in detta år och av den anledningen fick vårt arrangemang bli ett år tidigare.

Klubben får väl räknas till de mindre lokalklubbarna och har som högst på åttiotalet haft runt 350 medlemmar för att under de senaste åren minskat till under tvåhundra medlemmar.

Klubben har under åren haft ett antal framgångsrika uppfödare, den mest namnkunniga hunden som fötts inom klubben är väl hamiltonstövaren Larsbo Buster som föddes upp av Erik Larsson Svinnersta, Askersund.

Örebro Län har liksom Värmland och Dalarna fått en ökande vargstam de senaste åren, detta medför ett ökande problem för fortsatt stövarjakt.